Ryssland: Babuschka motherland

"Fy Fan" var min första tanke när jag för några veckor sedan fick reda på att vi skulle göra ett gig Ryssland. Man har ju hört diverse skräckhistorier om detta land plus att jag och Fanny gjorde vår mellanlandning i Moskva till Thailand. Flygplatsen påminnde nämligen mer om Alctraz än en flygplats. Så mina förväntningar inför denna helg låg på en jäkligt överdriven låg nivå.


Lördag 1 mars

Efter tre timmars flygresa och en mellanlandning i Köpenhamn landade vi i Moskva och blev väl mottagna av Egor som skulle vara vår "värd" hela vistelsen. Sjukt trevlig snubbe som behandlade en som om man vore den nye presidenten och skämde bort totalt. T.ex dagen efter när Rolle frågade om vi kunde använda en förstärkar case som Ego-låda på scen? Det var ingen bra idé tyckte han. Men sa att han kunde snacka med snickaren i huset och be honom spika ihop en låda till oss. Hehe det är lugnt menade vi.


På kvällen samma dag som vi anlänt så spelade Overkill, Enslaved och Tristania på klubben vi skulle lira på dagen efter. Så vi beslöt oss för att dra dit och kolla läget. Stället var helt okej och dessutom packat med tokiga metalheads (runt 1000 skulle ja tippa). Så förväntningarna på vårt gig blev genast mycket högre. Att vi drar 1000 st första gången vi lirar i ryssland kan man ju fet glömma, men om vi lyckas skrapa ihop ens en tredjedel, hade jag varit mer än nöjd.


Söndag 2 Mars

Efter en god natts sömn och en frukost bestående av ost, juice och bröd (något annat vågade man inte sätta i sig) så åkte vi till klubben igen för riggning och soundcheck. All backline fanns redan på plats så det enda vi behövde göra var att koppla i guran och trycka på On. Smidigt! Nu fattas bara att någon soundcheckar åt en och vet exakt vilket ljud jag vill ha hehe:-) Efter soundcheck hade vi planerat att dra till Röda Torget, men pga. att det var presidentval idag så var torget avstängt. Klabb! Så vi hängde kvar på stället resten av dagen och jag roade mig med att se förbanden soundchecka och arra ihop lite nya låtar på burken (mindre än två veckor innan vi drar in i studion nu damnit!)


Kl 21:30 var det gigdax och det var en trogen skara på 400st som letat sig hit ikväll. Helt klart över förväntan! Giget gick helt grymt och publiken rockade som aldrig förr! Stagedives till höger och vänster och då och då hoppade det upp folk och slet i kläderna på en. Vakterna lär haft det minst lika svettigt som vi hade det.

Nä nu i efterhand kan jag konstatera att Ryssland rockar som fan!

image182

Köpenhamn airport


image183
Ryssland here we come


image184

Enslaved in action


image185

Setting up


image186

Babuschka!

image187

Macke knacken

image188

Tre ryssar i björnfitta


Kommentarer
Postat av: Twinkle Trixabelle

De e gott me piroger! =P

2008-03-04 @ 15:44:20
URL: http://twinkletrixabelle.blogg.se
Postat av: irma

fan va grymt! längtar till ert nya album! bli klara snart :D

2008-03-06 @ 10:01:52
Postat av: Flickvänn

skönt att ha dig hemma igen min lilla ryss :)

2008-03-08 @ 17:07:04
Postat av: Djaany

I fredags den 7/3 var en tung dag för blöjindustrin och en stor dag för musikindustrin. Ett stort tomrum som satan för mig å Jimpan. Men vi hoppas gobbajävel å käring att vi ses på balkongen.....

2008-03-10 @ 12:41:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0