Sonic Syndicate studio session

Måndag 17 mars - Dag 1

Då vankas det skivinspelning i Sonic lägret igen, det tredje i ordningen och det var återigen dags att slå rot i Black Lounge studio i Avesta med dalmassen Jonas Kjällgren bakom spakarna. John och Robin tjuvstartade och blåste upp från Falkenberg redan i söndags och riggade upp trummor. Själv hade jag en 25-årsdag att fira då så jag avvaktade att köra upp till dagen efter. Detta visade sig dock vara mindre klokt då ett gigantiskt snöoväder hade smugit sig in under söndagsnatten och dränkt halva Sverige i snö!! Så min brillianta plan att köra upp till Avesta tidigt i ottan var bara att fet glömma. Fick istället en trevlig sovmorgon tillsammans med flickvännen i väntan på att snöandet skulle ge sig, vilket inte var helt fel iofs:-) Framåt eftermiddagen gav jag mig dock iväg och passade på att pressa extra mycket på tomgång för att hjälpa växthuseffekten på traven. Tog det jäkligt piano upp så resan blev minst två timmar längre än normalt, så när jag anlände hade dagens studio session redan tagit slut. Men faktum är att det hade gått bra ändå (även utan min närvaro). Hela förmiddagen hade gått åt till att micka upp setet och ställa ljud, och på eftermiddagen hade John spikat trummor på två låtar. Bra jobbat!


Tisdag 18 mars - Dag 2

Efter på tok för många timmars lirande av Guitar Hero III kvällen innan så vaknade vi upp kl 10 och det var dags att åka till studion att hamra mer trummor. John hade vaknat upp med en kraftig förkylning och var orolig som fan att det skulle påverka hans trumspel. Efter lite uppvärmning bestående av en påse vicks halstabletter, en banan och Snickers var han dock redo att hoppa in i trumbåset och smiska skinn. Vi började med en låt som går under projektnamnet "Finnish" som är en av de äldsta låtarna som jag skrev till nya skivan. Påminner en del om Psycic Suicide från förra albumet med mycket melodier, och svängiga men tunga riff. Denna gick relativt smärtfritt så vi kunde ganska snabbt påbörja nästa låt som vi kallar "Bryt Benjamins ben". En låt som är precis vad den heter(?) En tung popdänga med mycket akustiska inslag. Denna skrevs i januari under min semester i Thailand och är den första låten i Sonics historia som inte jag haft några fingrar med i grytan på. En av singel kandidaterna tippar vi på. Vi hann även sätta trummorna till raggar dängan "Export" som jag skrev under eastpak turnén i höstas, och som tydligen har ett riff som påminner om Steppenwolv´s gamla klassiker "Born to Wild". Min kommentar på det är att Steppenwolv skriver tydligen lika fräsiga riff som vi i Sonic kan. Resten av kvällen gick åt till shredda ännu mer Guitar Hero samt installera en taklampa i lägenheten. Detta projekt la vi dock ner ganska snabbt, dels för att vi inte hade rätt verktyg och dels för att det kändes som hela taket skulle ramla ner vilken sekund som helst. Jobbigt som satan att få ovangrannen i vardagsrummet resten av inspelningen.


image195
Trummor

image196
Crazy John med rallyhandskar

image197
Jonas Kjällgren Crystal mode


image198
Måndag morgon, skitsnö överallt!!

image199
Såhär kul hade jag på vägen upp


Kommentarer
Postat av: Crille

JA vädret kunde man ju ha fått slippa undan, men nej, kasst väder

Det nya albumet är något man längtar till, så detta låter kanon bra^^

2008-03-19 @ 21:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0